Na oplevering van een nieuwbouw appartementencomplex, worden nog regelmatig gebreken ontdekt. Als deze gebreken zich bevinden in de gemeenschappelijke gedeelten van het appartementencomplex, zal de VvE haar rechten op herstel zo goed mogelijk willen beschermen. In dat geval is het belangrijk om de regels voor het melden van gebreken zo nauwkeurig mogelijk te volgen. Daarbij zijn de volgende stappen van belang:
1. Maak tijdig melding van het gebrek
Op grond van de wet en vaak ook op grond van de aanneemovereenkomst, moet een gebrek “binnen bekwame tijd” (of “binnen redelijke periode”) na ontdekking worden gemeld. Of een melding binnen bekwame tijd is, is afhankelijk van de aard en de omvang van het gebrek. In alle gevallen heeft het de voorkeur het gebrek zo spoedig mogelijk schriftelijk te melden.
2. Meld binnen de aansprakelijkheidstermijn
In de meeste gevallen is de aansprakelijkheid van de aannemer in tijd beperkt. Dat betekent dat de aannemer slechts gedurende een beperkte periode aansprakelijk is voor gebreken. Deze termijnen zijn doorgaans terug te vinden in de algemene voorwaarden behorende bij de aanneemovereenkomst. Het gebrek moet binnen deze termijn bij de aannemer zijn gemeld.
3. Blijf herhaaldelijk en tijdig aandringen op herstel
Voor de aannemer moet het duidelijk zijn dat de VvE herstel van de gebreken verlangt. Het is dus raadzaam om herhaaldelijk te blijven aandringen op herstel van de gebreken die zijn gemeld. Gebeurt dat niet, dan verjaart de vordering tot herstel. Een vordering verjaart door verloop van twee jaar na de eerste melding van het gebrek. Om verjaring te voorkomen moet een schriftelijke sommatie tot herstel binnen een vastgestelde (redelijke) termijn worden gestuurd.
Heeft u vragen over het voorgaande, neem dan contact op met ons kantoor.