Digitaal vergaderen in spoedwet
In Coronatijd zijn veel VvE’s noodgedwongen overgegaan tot digitaal vergaderen. De Tijdelijke wet COVID-19 Justitie en Veiligheid maakte het mogelijk voor het bestuur danwel de voorzitter om zelfstandig de wijze van vergaderen te wijzigen. Nu deze tijdelijke wet is vervallen, is discussie mogelijk over de vraag of binnen de VvE digitaal mag worden vergaderd. Daar wordt verschillend over gedacht.
Wetsvoorstel ‘Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen’
Op dit moment is het wetsvoorstel ‘Wet digitale algemene vergadering privaatrechtelijke rechtspersonen’ nog in behandeling bij de Tweede Kamer. Daarover publiceerden wij eerder een nieuwsbrief. Met het wetsvoorstel krijgt de digitale en hybride vergadering van eigenaars in ieder geval een wettelijke grondslag. De vergadering krijgt de mogelijkheid om te besluiten over een machtiging aan bijvoorbeeld het bestuur om een hybride of volledig digitale vergadering uit te schrijven.
Met het in werking treden van het wetsvoorstel, wordt de bestaande onzekerheid over digitaal vergaderen in ieder geval weggenomen.
Digitaal genomen besluit is niet nietig
In een recente uitspraak oordeelde de kantonrechter dat het volledig digitaal houden van de vergadering in strijd was met de splitsingsakte van die VvE. Dit leidt echter niet tot een fundamenteel gebrek in de totstandkoming van besluiten, zodat het besluit in ieder geval niet nietig is.
Het besluit kan dan vernietigbaar zijn. Bij een verzoek tot vernietiging zal een eigenaar wel een belang moeten hebben, omdat een eigenaar zonder belang geen rechtsvordering toekomt. Het enkele feit dat digitaal is vergaderd, zal in de regel niet voldoende zijn om het besluit te laten vernietigen.
Vooralsnog is voorzichtigheid geboden bij digitaal vergaderen.
Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan contact op met ons kantoor.