Lara Hesseling, 28 oktober 2025

Principebesluit van de VvE voor wijziging van de splitsingsakte

Stel dat het nodig of wenselijk is de splitsingsakte te wijzigen. In grote lijnen kan dat op twee manieren:

  • met medewerking van alle eigenaars (100%), of
  • via een 80%-besluit in de vergadering van eigenaars (in situaties waarin dat is toegestaan).

Voordat het uiteindelijke wijzigingsbesluit kan worden genomen, moet eerst een conceptakte van wijziging (en zo nodig een concept splitsingstekening) worden opgesteld en moet hiervoor budget worden vrijgemaakt. Daarom neemt de VvE eerst een principebesluit: een startbesluit om het traject te beginnen en kosten te mogen maken, ook wel ‘intentiebesluit’ of ‘voorbereidingsbesluit’ genoemd.

Wat regelt het principebesluit?

  1. Uitgangspunten
    De vergadering stelt de uitgangspunten vast waarvoor een wijziging van de splitsingsakte wordt voorbereid; bijvoorbeeld een bestemmingswijziging van winkel naar woning of meer algemeen het actualiseren van het splitsingsreglement naar het meest recente modelreglement van splitsing.
  2. Machtiging bestuur
    Bij 80%-besluit: het bestuur wordt gemachtigd om, ter voorbereiding van het latere wijzigingsbesluit, op basis van de uitgangspunten een conceptakte van wijziging op te laten stellen en zich over de inhoud van de conceptakte juridisch te laten adviseren, alsmede om vervolgens de conceptakte in de vorm van hét wijzigingsbesluit ter goedkeuring aan de vergadering voor te leggen.

    Bij 100% medewerking: het bestuur wordt gemachtigd om op basis van de uitgangspunten een conceptakte van wijziging, en indien van toepassing een concept splitsingstekening, op te laten stellen en zich over de inhoud van deze stukken juridisch te laten adviseren, alsmede om vervolgens de eigenaars te verzoeken hun medewerking te verlenen aan ondertekening teneinde de splitsingsakte, conform die concept stukken, te wijzigen.

  3. Budget
    De vergadering stelt een budget beschikbaar voor het traject tot wijziging van de splitsingsakte (o.a. kosten notaris en Kadaster), bij voorkeur aan de hand van één of meerdere offerte(s). De vergadering beslist tevens of het budget uit de kas of reserves wordt betaald of dat hiervoor een eenmalige extra bijdrage wordt gevraagd.
  4. Commissie
    De vergadering kan (optioneel) een commissie benoemen die het traject, al dan niet tezamen met het bestuur, begeleidt.

Het nemen van een principebesluit moet geagendeerd worden in de oproeping van de vergadering. Dit besluit kan afhankelijk van de inhoud van splitsingsreglement genomen worden met een volstrekte meerderheid of gekwalificeerde meerderheid. Voor het principebesluit is dus geen 80% van het totaal uit te brengen stemmen vereist, en evenmin instemming van alle eigenaars. Immers is op dat moment nog maar de vraag of de splitsingsakte wordt gewijzigd.

Voor een toelichting op het verdere traject zie onze eerdere @Rijssenbeek.

Mocht u over het traject vragen hebben neem dan contact met ons kantoor op.

Lees ook

De VvE en het melden van gebreken

Na oplevering van een nieuwbouw appartementencomplex, worden nog regelmatig gebreken ontdekt. Als deze gebreken zich bevinden in de gemeenschappelijke gedeelten va...

Lees volledig bericht