VvE niet tevreden met de schoonmaak? Zeg niet zomaar op!
Het kan voorkomen dat de VvE de overeenkomst die zij met een schoonmaak- of glazenwassersbedrijf heeft, wil opzeggen. Bijvoorbeeld omdat een andere partij de werkzaamheden voor een lager bedrag kan uitvoeren, of omdat de VvE niet helemaal tevreden is met de kwaliteit van het schoonmaakwerk op zich. Als de schoonmaak te wensen overlaat, doet de VvE er echter goed aan om daarover met de schoonmaker of het schoonmaakbedrijf in gesprek te gaan en aan te sturen op verbetering. Zegt de VvE op en gaat zij een overeenkomst met een ander bedrijf aan, dan bestaat namelijk de kans dat de bewoners van de appartementen vervolgens precies dezelfde schoonmaker tegenkomen in de gemeenschappelijke gedeelten of dezelfde glazenwasser voor hun raam treffen.
Dat heeft te maken met artikel 38 van de cao in het schoonmaak- en glazenwassersbedrijf. Als sprake is van een contractwisseling, dan zal het nieuwe schoonmaakbedrijf kort gezegd aan de werknemers die het schoonmaakwerk bij de VvE verrichten, een arbeidsovereenkomst moeten aanbieden. De werknemer ontvangt dan een aanbod op het te wisselen object. De werknemer moet dan wel tenminste 1,5 jaar op het object werkzaam zijn, beschikken over een door de branche erkend diploma (indien in dienst getreden na 1 januari 2012) en beschikken over een geldig identiteitsbewijs of een geldige verblijfsvergunning.
Is de VvE dus niet tevreden met de kwaliteit van het schoonmaakwerk, wacht dan niet tot de einddatum van de overeenkomst nadert maar onderneem actie naar het schoonmaakbedrijf.
En wordt de schoonmaakovereenkomst toch onder de loep genomen, kijk dan ook of sprake is van een verhaalsbeding waarmee een eventuele boete bij overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen op de contractspartij kan worden verhaald, waarover wij u al eerder in onze nieuwsbrief informeerden.
Voor vragen over dit onderwerp kunt u contact opnemen met mr. Laurine van Gemert.